Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Monique Schroeders - WaarBenJij.nu Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Monique Schroeders - WaarBenJij.nu

Rotorua

Blijf op de hoogte en volg Monique

18 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Maandag 15 januari

Waitomo is onze eerste stop in de morgen. En dat is een spannende, leuke stop.

Ik ga voor het eerst tumutumutoobing door een cave, samen met nog 7 mensen van de bus. Je draagt een wetsuit met jas, sexy witte laarzen en een stoere helm.

Je gaat 7 meter naar beneden door een put midden in de natuur. Dan begint de fun.

We lopen door de gangen van de cave en moeten af en toe door hele smalle gaten. Ik kom erachter dat ik dit best eng vind. De laatste was de smalste. Ik kwam vast te zitten met mijn schoen en begon heviger te ademen. Toen ik eruit kroop liepen de tranen over mijn wangen, maar ik heb het wel allemaal zelf gedaan en overleefd. (Trots!!)

Onderweg mogen we 2 keer op een rubberen band door het water glijden en verschillende keren moet ons licht uit.

Sta je dan, in een donkere cave waar je niets zit. Als je omhoog kijkt wordt je verrast door het geweldige aanzicht van glowworms. Het is prachtig om te zien. Net de droomvlucht :)

Het blijkt dat het eigenlijk niet zo prachtig is als het eruit ziet, het lichtgevende is de poep van de larven. Niet aan denken!

Het is een geweldige ervaring, waarbij we enorm nat worden, onze angsten overwinnen en vooral veel plezier maken. Na 3 uur komen we weer boven "water" en genieten we van het zonlicht.

De dag is echter nog niet voorbij. We rijden een uur door en bijna heel de bus stapt uit bij Hobbiton. De film set waar Lord of the Rings en The Hobbit gefilmd zijn. Het is prachtig om die Hobbit huisjes te zien en ik neem ook veel te veel foto's. We sluiten de tour af met het inclusieve drankje in The Green Dragon.

Als we in Rotorua aan komen besluiten de meeste mensen om naar Sobar te gaan. Dit is namelijk een stop waar veel mensen hun eigen weg gaan. Sommige vertrekken morgen en andere gaan niet met me mee naar de oostkust. Een gezellig afscheid is dan wel gepast. Laat wordt het echter niet, want iedereen is doodmoe van de intensieve dag.

Dinsdag 16 januari

Wild water rafting! Ook iets wat ik nog nooit gedaan heb, en deze ochtend staat het op het programma. En wat was het gaaf! We zijn niet omgekiept en van ons bootje is niemand in het water gevallen. Happy me. De 7 meter hoge waterval was wel best eng. Ook die heb ik overleefd.

In de avond ga ik naar een Maori Village.

Het is een geweldige ervaring. Je wordt verwelkomt met een officieel openingsritueel. Er wordt gevraagd om dit serieus te nemen en niet te lachen. Daarna ga je per groep verschillende "huisjes" af. Bij elk huisje worden we gegroet door Maori mensen en iedereen geeft iets anders als uitleg. De eerste ging over de Haka, welke de mannen geleerd kregen. De volgende over wapens etc. De laatste ging over spellen met lange stokken. Ik met nog een dame en 2 heren mochten een spel spelen. We staan in een vierkant en we houden de stok rechtop staand voor ons. De vrouw zegt links of rechts in het Maorisch en dan laat je jouw stok los en ren je in die richting om de volgende stok te grijpen. Als je hem niet vangt ben je af. En drie keer raden wie gewonnen heeft... juist ik!!! Haha kei leuk.

Vervolgens zien we een show met zang, dans en rituelen. Erg leuk om te zien. En daarna mogen we eindelijk gaan eten. Het is al ongeveer 21.00 uur, dus eten kan ik al zeker.

Ze maken hangi, en dat wordt eigenlijk onder de grond gemaakt. Ze graven een kuil, gooien er hete stenen in, dan vlees, dan groenten, dan aardappelen en dat bedekken ze met doeken en heet zand om het warm te houden. Dat laat je zo 3 uur liggen en dan is je eten klaar.

We hebben er heerlijk van mogen smikkelen en we krijgen nog een dessert na. Wat een top avond!

Woensdag 17 januari

Na een heerlijke lange slaap en een rustige ochtend ga ik in de middag een wandeling maken met Jake, Lucy, Nathalie en James. 2 Engelse stellen en erg leuke mensen. We maken een uitgebreide wandeling langs Lake Rotorua. Uiteindelijk komen we in Kuirau Park uit. In dit park heb je een mooi bruggetje over water lopen. Het water produceert heel veel rook, wat hele speciale effecten veroorzaakt. Rotorua blijkt ook een enorme rotte eieren geur te hebben. Vooral bij the Lake and het park.

Rotorua heeft wat ze noemen geothermische waterbronnen. Dat zijn waterbronnen die normaal gesproken binnen in de aarde zelf zitten, maar hier zitten ze aan de oppervlakte. Dit komt eigenlijk alleen maar voor in vulkanische streken. En laat het Noorder eiland daar nu vol mee zitten. Deze geothermische waterbronnen geven een vreselijke geur af. De bekende rotte eieren geur. Dit komt door de zwavel die er vrij komt. Rotorua wordt ook wel de Sulphur City genoemd. Dat gezegd hebbende vond ik het toch een fascinerend iets. Zoiets kennen wij in Europa niet. Mijn dag is geslaagd. Weer iets nieuws geleerd en gezien.

Morgen ga ik voor een paar dagen weer verder.

Liefs,

Monique


  • 17 Januari 2018 - 19:26

    Martin:

    Wauw schatje! Wat vet en stoer allemaal. Je had me wel verteld dat je ging raften maar dit is wel heel spectaculair! Zo trots op jou zeg! Heb je Frodo de groeten gedaan van mij ;) wat een geweldig avontuur en leuke culturele ervaringen zeg. Geniet ervan lieverd want je hebt het verdient.

    Dikke kus

  • 18 Januari 2018 - 11:49

    Nancy:

    Wauw wat stoer! Ik ben ook trots op jou wat je maar allemaal "ff " doet!
    Geniet ervan en nog 6 weekjes !!!! Tot Thailand hihi.

    Liefs

  • 19 Januari 2018 - 09:11

    Mam&pap:

    Wat doe je toch allemaal leuke dingen en zeker dat raften lijkt me het einde, geweldig.
    Wat een mooi land.
    Knuffel Xxx mam&pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 13868

Voorgaande reizen:

28 Februari 2018 - 27 Maart 2018

Thailand

10 Februari 2018 - 28 Februari 2018

Philippines

06 Januari 2018 - 10 Februari 2018

Discovering New Zealand with a straybus

03 September 2017 - 06 Januari 2018

Backpacking in Australië

Landen bezocht: