An annoying cyclone - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Monique Schroeders - WaarBenJij.nu An annoying cyclone - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Monique Schroeders - WaarBenJij.nu

An annoying cyclone

Blijf op de hoogte en volg Monique

03 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Donderdag 1 februari

Als ik wakker wordt stormt het buiten. Iemand heeft het raam vanacht dichtgedaan en mijn schoenen stonden daar lekker droog onder. Nu zijn ze dus zeiknat, altijd fijn als je een lange rij dag hebt.

We lopen door de stromende regen naar de bus en vertrekken naar Fox glacier. Daar hebben we een break van een uur. Het stormt en de wind gaat als een malle tekeer. Ik vraag me af hoe veilig dat gaat zijn in de bergen met onze bus...

We rijden een rivier over en dat is het begin van de bergen. Maar we komen niet ver. Een dikke boom blokkeert onze weg. Onze chauffeur weet ons achteruit rijdend terug te brengen tot aan de brug. Daar heeft hij de mogelijkheid om te draaien en terug in Fox belt hij de centrale.

Al gauw komen we erachter dat de weg wordt afgesloten, dus we kunnen die niet eens meer gebruiken. Laat dat nou net de enige mogelijkheid zijn om naar Wanaka te komen. Fijn!

We zitten dus vast in Fox glacier en we weten niet eens wanneer we weg kunnen. De driver zoekt accommodatie voor vanacht en al snel komen er erachter dat de stroom uitgevallen is en dat er veel meer schade is dan we denken.

Gelukkig hebben we een bedje voor vanacht. Maar die Roys peak wandeling in Wanaka die morgen gepland stond, dat gaat nu aan mij voorbij.

Vrijdag 2 februari

Als ik wakker word realiseer ik me dat er geen telefoonservice/internet is. Stroom ligt er nog steeds uit, maar de keuken draait gelukkig wel.

Om 9.00 uur moeten we klaar staan. Dan krijgen we de update dat we niet kunnen vertrekken. Over een uur is er weer een update. We krijgen te horen dat Frans Jozef niet eens generators hebben, dus er is niet eens een beetje stroom.

Wij kunnen ons nog enigzins een beetje behelpen. In cafés laden we onze telefoons etc op. Je weet maar nooit.

Na de update in de middag (de weg is waarschijnlijk nog 3 dagen dicht) gaat Jake op zoek naar een alternatief. Niet ter land, dan maar door de lucht. Hij bezoekt verschillende bedrijven en alles is of duur (6.500 dollar) of vliegt niet omdat ze geen contact kunnen maken via de radio en dergelijke.

Uiteindelijk chartered hij iemand met een privé vliegtuig die 4 mensen kan meenemen voor 1.600 dollar. Als Jake, Lucy en ik nu een 4e persoon vinden is het maar 400 dollar per persoon.

Uiteindelijk vind ik Johanna en alles wordt in gang gezet.

Om 16.00 uur zitten we al in de lucht en hebben we de beste uitzichten. Het is echt prachtig. Nu hebben wij een uur durende scenic flight en transport voor bijna hetzelfde geld waar mensen normaal maar 20 min voor krijgen.

In Wanaka aangekomen geeft iemand ons een lift. We checken in en spreken een half uur later af voor een wandeling.

We wandelen langs Wanaka lake en lopen naar Wanaka tree. Een prachtig uitzicht met een kleine boom in Wanaka lake. Als we daar aankomen is er een pianist prachtige muziek aan het spelen. Ik koop een cd voor thuis zodat ik een mooie herinnering heb aan deze crazy day. Want dat was het.

Zaterdag 3 februari

Jaaaa! We gaan Roys Peak lopen vandaag! Het wordt haasten in verband met de bus van 14.00 uur, maar we gaan ervoor.

Om 6.10 uur lopen we vanuit ons hostel naar Roys peak. Onze lift van gisteren heeft ons laten zitten, dus vandaar dat we 1.5 uur heen moeten lopen.

Roys peak is een Mountain waar je alleen maar omhoog loopt, ruim 6 km!! Ik heb er 2 uur en 45 minuten over gedaan. De terugweg was niet eens 2 uur. Gelukkig kunnen we daarna wel een lift krijgen. Jeeej..

6 uur en 15 minuten lopen is wel genoeg voor vandaag. Mijn benen zijn op, al was het dat wel waard. Het gevoel dat je het gehaald hebt, is onbeschrijfelijk!! De views zijn prachtig, jammer van de wolken helemaal boven aan, maar ik geniet nog steeds van mijn eigen overwinning en het uitzicht wat de top biedt.

Voor nu, op naar Queenstown!

Liefs,

Monique

• 04 Februari 2018 - 11:52

Nancy:

Gelukkig heb je t overleefd haha jeetje!
    Niet voor te stellen in ons land , dat door zo'n storm alles eruit ligt van elektriciteit enzo..
    Tot op je, dat je zo'n berg hebt weten te wandelen hihi.

Liefs

• 04 Februari 2018 - 12:45

Martin:

Hey lieverd,

crazy day maar alles waard zo te zien! goede keuze gemaakt om te vliegen en het had zo moeten zijn. wat een prachtige plaatjes en wat zie je er nog fit uit na zo'n pittige tocht :) respect hoor!

denk aan je lieverd. liefs en kusjes Martin

• 04 Februari 2018 - 12:59

Sabrina:

Damn, that’s quite the adventure!! Maar gelukkig door goeie improvisatie toch er iets tofs van gemaakt.

En wat een mooie videos!!

Kuss en knuffel
    Miss you!

• 05 Februari 2018 - 09:48

Mam&pap:

Tjonge jonge wat een verhaal, de natuur kan je planning zomaar in de war sturen. Gelukkig is alles toch nog goed gekomen en heb je genoten en geweldige foto's gemaakt.
    Iets om nooit meer te vergeten.
    Knuffel Xxx
    Mam&pap