Sukhothai and Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Monique Schroeders - WaarBenJij.nu Sukhothai and Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Monique Schroeders - WaarBenJij.nu

Sukhothai and Ayutthaya

Blijf op de hoogte en volg Monique

15 Maart 2018 | Thailand, Ayutthaya

Zondag 11 maart

Een lange dag van alleen maar reizen.

Om 9.00 uur vertrokken we met de bus vanuit Pai naar Chiang Mai. Wederom vele bochten en een lange zit. Rond de klok van 12.30 uur zijn we daar aangekomen. Maar we moeten nog de bus naar Sukhothai. Alles is zeer onduidelijk en Engels is niet bepaald een ontwikkelde capaciteit. Lastig om te communiceren en om onze weg naar de juiste bus te vinden.

Eindelijk dan toch gevonden, mochten we 2 uur wachten tot vertrek. Genoeg tijd om een blog te uploaden en je daarna te vervelen.

Vanuit Chiang Mai naar Sukhothai is nog 5.5 uur. Dat betekent dat we daar om 20.30 uur aankomen. Dat wil zeggen dat we 12 uur van onze dag aan het reizen zijn geweest. Er is niks meer van de dag over, maar er is wel nog tijd voor een lekkere maaltijd.

Maandag 12 maart

Sukhothai Historical Park ligt recht tegenover ons hotel. Ideaal! Het is echt een must-do hier. Wanneer we met onze fiets binnen komen begrijpen we ook waarom. Wauw wat is dit mooi! Het zijn allemaal oude ruïnes omgeven door prachtig veel groen. Het park alleen al is goed onderhouden en erg gezellig. De ruïnes erin zijn alleen nog maar meer indrukwekkend en gaaf!

We hebben een fiets gehuurd, omdat het zo groot is dat je het anders niet te zien krijgt. Het park is opgedeeld in 5 zones waar je telkens 100 Bath entree voor betaald, uiteindelijk doen we er maar 2 aangezien we dan wel het idee krijgen hoe het eruit ziet en volgens Lonely planet en Tripadvisor de mooiste ruïnes hebben bewonderd. Plus dat het heel hard begint te regenen en onweren. Een perfect moment voor een filmpje. Heerlijk. We sluiten de dag af met een lekkere Thaise maaltijd (Pad Thai) en zo komt wederom een prachtige dag tot zijn einde.

Dinsdag 13 maart

Nog maar 2 weken en dan is mijn reis ten einde. Maar niet voordat Nancy en ik nog hele gave dingen gaan doen. Vandaag reizen we door naar Ayutthaya.

We verwachten wederom een bus waar jij je benen nauwelijks kunt strekken en wat er oud uitziet. We hebben eten en drinken gekocht, zodat we voorbereid zijn op de minimaal 6 uur durende tocht.

Aan onze verwachting wordt echter niet voldaan. De bus is ruim, heeft oplaadpunten voor de telefoon, Wi-Fi en je krijgt koekjes en water. Oh.. En er is een wc aan boord. Dit is onverwachts en we genieten des te meer. Ook onverwachts is dat de reis 7.5 uur duurt. Een tegenvaller, maar gelukkig hebben we genoeg comfort.

Woensdag 14 maart

Ayutthaya verkennen na een ontbijtje, blijkt lastiger dan we dachten. We zijn een uur bezig geweest om iets te vinden zonder ei of wat geen rijst gerecht is. En wat we uiteindelijk vinden is niet echt onze smaak, maar we hebben iets gegeten.

We beginnen met Wat Mahathat. De ruïne waar een Buddha hoofd in een boom zit. Als we hem zien, beginnen we te lachen. Zeer zeker minder indrukwekkend dan verwacht haha. Mooi is hij wel.

Op naar de volgende; Wat Phra Si Sanphet. Een ruïne met drie hele grote stoepas in het midden. We lopen nog een zeer kleurrijke tempel binnen en aanschouwen een reuze Buddha voor we doorgaan naar de volgende.

Wat Lokayasutharam, een grote Buddha die op zijn zij ligt. Als we daar klaar zijn is het lunchtijd en hebben we het alweer gehad met de ruïnes en tempels.

We boeken een boottocht voor 16.00 uur en betalen 350 Bath per persoon. We zouden 4 stops maken en de zonsondergang zien.

De eerste stop moeten we entree betalen en zien we een prachtige reuze Buddha. Nog groter dan de vorige. Tweede stop is gratis en minder indrukwekkend. De derde stop is wederom bij ruïnes en kost entree. We blijven buiten staan want vanuit daar zie je het ook.

Daarna is de tocht voorbij. De rest heeft maar 200 Bath betaald en kreeg wat ze verwachten. Wij absoluut niet. Terug in ons hotel klagen we totdat het doordringt. We krijgen niks terug, maar hij gaat een klacht indienen bij het bedrijf waar de tochten georganiseerd worden. Hopelijk helpen we in ieder geval de volgende gasten.

We gaan nog een hapje eten buiten de deur en zijn bang voor de honden. Er is ons meerdere malen geïnformeerd dat ze 's avonds agressief zullen zijn.

Uiteindelijk valt het allemaal mee, maar de angst is er wel.

Het eten was gezellig en er kwam een klein jongetje naast me zitten die ons een kwartiertje amuseerde. Super schattig.

We besluiten nog een dessert te gaan eten en dat blijkt iets te zijn wat je makkelijk kunt delen. (Oops, wij bestelden er ieder 1)

We smulden tot we niet meer konden en gaan angstig terug naar ons hotel. Ook dit gaat weer goed.

We zijn blij dat we morgen vertrekken. Ayutthaya is niet de stad die ons hart verovert heeft. Ik voelde me de eerste keer onveilig op reis en de stad heeft geen fijne sfeer.

Op naar Kanchanaburi!

Liefs,

Monique

• 15 Maart 2018 - 17:01

Nancy:

Jaaa wat een leuke herinneringen maken we toch op deze reis!
    En de komende 12 dagen worden het alleen maar meer,de tijd vliegt voorbij en ik ontdek elke dag nieuwe dingen, zo bijzonder om mee te maken!

Liefss

• 16 Maart 2018 - 09:14

Mam&pap:

Heel mooie trips en foto's.
    Knuffel Xx mam&pap

• 17 Maart 2018 - 09:04

Martin:

Hey lieverd,

Zo dapper om toch de straat op te gaan terwijl je weet dat er valse honden rond lopen. Gelukkig is jullie niets overkomen en kunnen jullie weer heerlijk genieten van nieuwe avonturen :)