Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Monique Schroeders - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Monique Schroeders - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Monique

07 Maart 2018 | Thailand, Chiang Mai

Maandag 5 maart

In de ochtend word ik wakker door de rumoer in de coupe. Op tijd voor de halte die wij moeten hebben.

Chiang Mai! We zijn gearriveerd, met een uber gaan we richting ons hostel welke op de grens van the Old City ligt. Perfect!

We lezen dat er bij Wat Chedi Luang een Monk chat is. Kei leuk! Monniken in opleiding moeten Engels leren praten en dat doen ze met ons. En wij krijgen een klein kijkje in hun leven.

Een monnik heeft 10 regels, zoals wij de 10 geboden hebben;

7. Geen sieraden, make up of parfum

8. Geen geld, goud of zilver gebruiken of bezitten

9. Niet zitten of slapen in luxe

10. Geen shows of feesten bezoeken

Kortom een sober leven. Er wordt ons ook verteld dat alle geloven bijna allemaal hetzelfde zijn. Je krijgt geleerd dat je goed moet doen en wat fout is, buddhisten leren daarnaast dat je veel moet mediteren en het antwoord bij jezelf moet zoeken.

Interessante en moeilijke gesprekken. Moeilijk omdat ze lerende zijn in de Engelse taal.

Een monnik begint de dag met mediteren en loopt vervolgens door de straten om eten op te halen wat de mensen uit vrijgevigheid aanbieden. Als ze hun ontbijt hebben gegeten gaan ze poetsen of andere klusjes doen. Voor 12.00 uur eten ze hun laatste eten en daarna gaan ze naar school. In de avond ruimen ze weer op en na een tweede meditatie zijn de verplichtingen voorbij.

Voordat we afscheid nemen vraagt hij aan ons of hij met ons op de foto mag. Lachend zeggen we dat het goed is als wij er ook een mogen. Er is duidelijk te zien dat hij ons niet aan mag raken!

Met de woorden kob koon ka (dankjewel) nemen we afscheid.

Tijd voor een lunch! In de middag doen we niet heel veel want het is er toch heet. En op de een of andere manier heb ik er hier heel erg veel moeite mee.

In de avond gaan we naar de night market, welke enorm is en uiteindelijk allemaal hetzelfde. We slenteren heerlijk rond en daarna hebben we een voeten massage verdiend. Heerlijk.

In de kamer is het bloedheet, en de druppels lopen over mijn nek. Maar uiteindelijk val ik van de vermoeidheid toch in slaap.

Dinsdag 6 maart

An exciting day!

Rond de klok van 8 uur worden we opgehaald. Op naar Elephant National Park. Een sanctuary die olifanten redt van het straatbedelen, de shows en het berijden. Arme dieren zijn het hoor! Ze worden mishandeld om maar te gehoorzamen. Gelukkig zijn er mensen die het hart op de juiste plaats hebben en halen ze daar weg. Wij mogen een dagje meehelpen met de verzorging.

En wauw wat gaaf was dat! We mochten ze voeren, met ze wandelden door de jungle, we hebben in de modder gespeeld en we hebben ze gewassen en gescrubt. Wauw wat zijn ze prachtig en indrukwekkend.

Er is een baby olifant bij van 11 maanden en de oudste is 6 jaar oud. Omdat het Aziatische olifanten zijn, zijn ze iets kleiner dan ik gewend ben en schijnbaar zijn ze slimmer.

Het is prachtig om zo dichtbij te komen en te bewonderen wat en hoe ze het doen. Ik ben nog steeds onder de indruk. Dit is zeer zeker een van de highlights van mijn mooie lange trip.

Uitgeput komen we terug en slaap ik een half uur voordat we weer het centrum in gaan, op zoek naar avond eten.

Woensdag 7 maart

Wat Phrathat Doi Suthep, een tempel waar we eerst 306 treden voor mogen bewandelen voor we er zijn. Het is duidelijk dat deze tempel op een berg te vinden is. Het was een must do in Chiang Mai. Wij vragen ons af wat er bijzonder en speciaal aan is, wat hem anders maakt dan alle anderen.

Er is een goude chedi (pagode) en op een zonnige dag een uitzicht over de stad. Dat zijn de verschillen, maar verder vinden wij alle tempels wel op elkaar lijken eerlijk gezegd.

Terug in ons hostel ontwijken we heel even de hitte voordat we naar het Suan Buak Haad park gaan. Wat een leuk park, en wat een gezelligheid. Iedereen is er aan het sporten of heerlijk aan het relaxen. Het park is zeker niet het grootste wat ik ooit heb gezien, maar oh zo gezellig.

We sluiten af met Wat Lok Molee, een kleine tempel om de hoek en zo komt ons avontuur in Chiang Mai tot een einde.

Morgen gaan we naar Pai!

Liefs Monique

• 09 Maart 2018 - 09:21

Mam&pap:

Nou dat waren weer leuke trips, vooral die dag met olifanten is echt geweldig.

Veel plezier.
    Knuffel Xxx mam&pap

• 09 Maart 2018 - 19:48

Martin:

Hey lieverd,

Wat een mooi gedeelte van je reis :) monniken helpen met Engels en olifanten verzorgen die anders slecht behandeld worden... wauw! zo trots op je mop xxx

heerlijk om jullie zo te zien stralen en echt hele leuke foto's en video's :)

Mis je schat xxx liefs Martin